stad-in-china

De Chinese maakindustrie is ongelofelijk groot. Dropshippers maken hier veelal gebruik van, omdat Chinese producten goedkoop ingekocht kunnen worden. Echter is deze industrie aan het veranderen. China wordt duurder, waardoor in China gevestigde buitenlandse ondernemers gaan verhuizen. Daarnaast komen steeds meer Nederlandse dropshippers erachter dat het verkopen van Chinese producten toch niet zo voordelig is. Van hoge kwaliteit is geen sprake van. Daarnaast worden producten erg laat geleverd en de onderlinge communicatie met de leverancier is vaak slecht.

Tauron wil deze problemen oplossen door Nederlandse dropshippers te koppelen aan Nederlandse leveranciers. Hier gaan wij later verder op in. Eerst is het belangrijk om te weten hoe de Chinese maakindustrie aan het veranderen is en wat de consequenties hiervan zijn.

Maakindustrie in China

De maakindustrie in China is gigantisch. China staat daarom ook wel bekend als “de fabriek van de wereld”. Meer dan 70% van alle mobiele telefoons, computers, camera´s en speelgoed ter wereld wordt hier geproduceerd. Met 140.000 machineleveranciers en een enorm industrieel netwerk, heeft China gezorgd voor een snel werkend industrieel ecosysteem.

Concurreren met de Chinese maakindustrie is, vanwege goedkope arbeidskrachten, voor Europese bedrijven niet gemakkelijk. Echter komt daar nu verandering in. In de loop der jaren zijn er in China enorm veel banen gecreëerd. Dit in combinatie met het één-kindbeleid heeft ervoor gezorgd dat de lonen in China erg snel gestegen zijn. Dankzij de loonsverhogingen en doordat er steeds meer geautomatiseerd wordt, kunnen Europese bedrijven steeds makkelijker met China concurreren.

Ondernemers gaan verhuizen

Vanwege de loonsverhogingen gaan bedrijven zich elders vestigen. China is immers niet meer de goedkoopste optie. In 2016 verdiende een Chinese arbeider gemiddeld 2,99 euro per uur. Dat is vijf keer zoveel als wat een arbeider uit India verdiend. Concurreren met lagelonenlanden wordt voor China dus steeds lastiger.

Lang niet alle internationale bedrijven vertrekken uit China. Een groot deel zal blijven vanwege de enorme consumentenmarkt. Bedrijven die China gebruiken als knooppunt voor hun productie zullen sneller verhuizen naar goedkopere landen in Zuid-Oost Azië. Zij exporteren hun producten immers toch al naar andere landen.

De middenklasse groeit

Door de strengere arbeidswetgeving en hogere lonen groeit de middenklasse. Mensen die behoren tot de middenklasse hebben meer te besteden. Daardoor schaffen zij sneller producten aan van hogere kwaliteit. Hoogtechnologische fabrieken gaan inspelen op de behoeften van de lokale middenklasse. Het leveren van hoge kwaliteitsproducten wordt daarbij steeds belangrijker. Gelukkig heeft Europa, in vergelijking met China, hierin een grote voorsprong.

China 2025

De 4e Industriële Revolutie wordt in China “China 2025” genoemd. China 2025 is een concept dat in 2015 is gelanceerd. Dankzij dit concept gaan bedrijven innoveren, moderniseren, digitaliseren en automatiseren. Hierdoor is China uitgegroeid tot de grootste markt op het gebied van robotisering.

Over de hele wereld zijn meer dan 2,7 miljoen industriële robots actief. China’s aandeel betreft 36% van de totale robotinstallaties. In 2020 verkocht het land 140.500 nieuwe robots. De Chinese industriële robotmarkt is voornamelijk gevestigd in de provincies Guangdong, Jiangsu en in de steden Shanghai en Beijing.

fabriek-in-china

Robotisering is noodzakelijk

Vanwege het hanteren van het één-kindbeleid zijn er minder mensen op de arbeidsmarkt gekomen. In 2025 wordt een vermindering van 200 miljoen mensen verwacht. Bovendien neemt de vergrijzing toe in China. Hierdoor wordt de vraag naar werk groter dan het aanbod. De noodzaak om meer te gaan automatiseren is dus groot. China zal daarom één van de koplopers zijn op het gebied van robotisering van industriële, logistieke software en gezondheidszorg.

Boost in de E-commerce

Vanwege Covid-19 gaat men steeds vaker hun inkopen online doen. De e-commerce krijgt hierdoor een enorme boost. Dit geldt ook voor China´s e-platforms, logistieke bedrijven en internationale betalingsdiensten. In 2020 steeg de waarde aan import en export in China met meer dan de helft. Met 80% procent van het totale handelsvolume neemt Business-to-business het grootste deel van de e-commerce in. Uiteraard is de online handel tussen bedrijven en particulieren ook significant toegenomen. Hierdoor is de globale koopkracht binnen China verhoogd.

Kwetsbaarheid maakindustrie China

Toch heeft het importeren en exporteren een aantal nadelen. Denk hierbij aan: wereldwijde handelsgeschillen, tarieven, lange levertijden en handelsbelemmeringen. Op dit moment is de coronacrisis de grootste bedreiging van de maakindustrie. De levertijden van producten zijn door Covid-19 enorm toegenomen. Dit is een groot probleem, aangezien veel bedrijven afhankelijk zijn van geïmporteerde producten. Echter kunnen bedrijven minder afhankelijk worden van het buitenland. Dit kan bereikt worden door steeds meer zelf te gaan produceren en in eigen land te handelen. Hierdoor wordt de maakindustrie minder kwetsbaar en houden bedrijven de touwtjes in eigen handen.

Tauron tackelt de kwetsbaarheid

Om de touwtjes in eigen handen te kunnen houden is samenwerking nodig. Voornamelijk samenwerkingen tussen Nederlandse dropshippers en Nederlandse leveranciers. Om deze partijen aan elkaar te kunnen koppelen, hebben wij de Tauron Community opgericht. Binnen de Tauron Community kunnen dropshippers en leveranciers elkaar opzoeken en ontmoeten. Deze ontmoetingen zorgen voor nieuwe producten op de markt. Deze producten kunnen voor een hogere productprijs verkocht worden, omdat de kwaliteit hoger ligt en de service beter is binnen Nederland. Hierdoor zijn klanten over het algemeen tevredener over hun bestelde product. Dit resulteert weer in hogere verkoop aantallen. Op die manier kun je een webshop of bedrijf opbouwen die op langere termijn bestaansrecht heeft.