Ben jij dit jaar een webshop begonnen maar merk je dat potentiële klanten snel afhaken? Dan kan dat te maken hebben met de uitstraling van jouw webshop. Soms ligt dat al aan de kleinste details. Heb je zelf geen idee wat er verbeterd kan worden aan jouw webshop? Dan hebben wij 8 tips voor jou die jou hier inzicht in kunnen geven.
Inhoudsopgave
Tip 1: Snel werkende website
Niks is zo vervelend als jouw klant geïnteresseerd is in jouw product, maar uiteindelijk toch afhaakt omdat de website te traag werkt. Optimaliseer jouw website en maak het sneller zodat potentiële klanten échte klanten kunnen worden. Dit doe je door:
- Afbeeldingen en/of video’s te comprimeren
- Onnodige plug-ins te verwijderen
- Server-side-caching in te schakelen
- Niet (meer) bestaande pagina’s te verwijderen
- CSS-en samen te voegen
- HTML code te minimaliseren
- Het aantal fonts dat je gebruikt op één pagina te beperken
- Gebruik te maken van lazy loading. (Tijdens het scrollen komen overige afbeeldingen pas in beeld)
Tip 2: Goed geschreven tekst
Spelfouten, lange onsamenhangende zinnen of juist te weinig tekst kunnen ervoor zorgen dat consumenten jouw website vroegtijdig verlaten. Let daarom goed op spelfouten en zorg dat de tekst niet te langdradig is. Ook te weinig tekst kan de consument doen afhaken. Geef voldoende informatie over de producten of diensten die jij aanbiedt. Schrijf daarnaast ook een stukje over jezelf op de “over ons” pagina. Op die manier krijgt de consument binding met jou en jouw bedrijf. Dit wekt vertrouwen op waardoor de consument sneller iets bij jou koopt. Ook een call-to-action kan helpen bij het krijgen van meer klanten.
Call-to-action (CTA)
Een call-to-action schrijf je meestal onderaan een tekst. Hierin vraag je de klant actie te ondernemen. Er zijn diverse call-to-actions die je zowel op de website als op social media kunt gebruiken. Denk aan:
- Koop dit product
- Meld je aan
- Volg ons op social media
- Klik hier om naar onze website te gaan
- Neem contact met ons op
- Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
- Deel, like en laat een comment (reactie) achter
- Bewaar dit bericht
- Swipe naar links / swipe up
Tip 3: SEO/SEA optimalisatie
Een goed geschreven tekst is erg belangrijk, maar dit zorgt er niet direct voor dat jouw webshop bovenaan in Google komt te staan. Door jouw webshop SEO te optimaliseren wordt het makkelijker vindbaar in Google. Dit zorgt automatisch voor meer klanten. Je kunt jouw webshop SEO optimaliseren door:
- Belangrijke zoekwoorden te gebruiken in de teksten die je schrijft voor jouw website.
- Een hoger aantal woorden over een bepaald onderwerp te gebruiken dan dat de concurrent doet.
- H1, H2 en H3 koppen te gebruiken en de tekst makkelijk leesbaar te maken door gebruik te maken van opsommingen (bullets).
- Interne en externe links in de tekst te gebruiken.
- Te zorgen voor een titel en meta omschrijving die past bij jouw blog of webpagina. Gebruik daarin de belangrijkste zoekwoorden die betrekking hebben tot de tekst.
Naast SEO is er ook SEA. SEA zorgt ervoor dat jouw website bovenaan in Google komt te staan. Echter gebeurt dit niet organisch, maar moet je hiervoor betalen. Als jij SEA wilt gebruiken moet je meedoen met een zoekwoordenveiling. Win je de veiling? Dan sta jij met jouw bedrijf bovenaan in Google wanneer er op dat zoekwoord wordt gezocht. Echter blijft dit niet bij een enkele betaling. Je betaalt namelijk per klik, dus als een potentiële klant op jouw advertentie klikt betaal je een bepaald bedrag. SEA is dus de oplossing als je op een snelle manier bovenaan in Google wilt komen te staan. Als jij daarentegen niet meer betaald voor de advertentie dan sta je ook niet meer bovenaan in Google. Dus ook al duurt het SEO optimaliseren wat langer, het is uiteindelijk de betere manier om bovenaan in Google te komen en te blijven. Bovendien houden mensen niet zo van advertenties en klikken sneller op de eerste de beste website die organisch bovenaan in Google staat.
Tip 4: Zorg voor een logische navigatie
Op sommige websites moet je steeds doorklikken of scrollen voordat je erachter komt wat de webshop verkoopt. De meeste mensen hebben dit geduld niet. Je kunt jouw webshop verbeteren door op de homepagina duidelijk aan te geven wat jij aanbiedt. Zorg daarnaast voor een logische navigatie zodat consumenten weten waar zij iets kunnen vinden. Een goed werkende filter kan hierbij helpen. Door een filter te integreren hoeft de klant niet elke categorie bij langs te gaan. Dit maakt de webshop automatisch een stuk klantvriendelijker.
Tip 5: Spreekt het jouw doelgroep aan?
Zorg dat de huisstijl van jouw website aansluit met hetgeen wat jij wilt uitstralen en wat jouw doelgroep aanspreekt. Daarnaast is het belangrijk dat je niet van alles en nog wat verkoopt, maar het houdt bij een aantal items waarvan jij zeker weet dat het jouw doelgroep aanspreekt. Combineer dus geen chique items met kinderlijk uitziende items of vissersitems met make-up.
Tip 6: Mobielvriendelijke webshop
Tegenwoordig shoppen de meeste mensen via hun mobiele telefoon. Kijk daarom goed of jouw website mobielvriendelijk is. Dit kun je nagaan door te checken of de website snel laadt, de teksten en afbeeldingen zijn uitgelijnd en de inhoud niet verspringt op de telefoon. Is dit niet op orde? Dan kan dat zeker een punt zijn waarom klanten afhaken. Verbeter dus jouw website door het zowel computer- als mobielvriendelijk te maken.
Tip 7: Webshop voorwaarden
Wanneer jouw webshop geen algemene voorwaarden, retourbeleid, klachtenpagina, herroepingspagina en privacy policy heeft, kan dit zorgen voor argwaan onder de consument. Zorg er dus voor dat alle voorwaarden te lezen zijn op jouw website. Daarnaast is het handig om het retourbeleid zo duidelijk mogelijk op de homepagina en/of productpagina te plaatsen zodat de klant hier niet naar hoeft te zoeken.
Tip 8: Contactgegevens en reviews
Naast alle voorwaarden is het belangrijk om jouw kvk-nummer, btw nummer en contactgegevens zichtbaar op jouw webshop te plaatsen. Om extra vertrouwen van jouw klanten te winnen is het ook goed om een reviewpagina te hebben. Mocht je nog niet zoveel reviews hebben dan kun je bestaande klanten vragen alsnog een review achter te laten.
Kom in contact met e-commerce ondernemers en leveranciers
Wil jij in contact komen met andere e-commerce ondernemers, ben jij op zoek naar Nederlandse productleveranciers of wil jij graag een private label beginnen? Dan is de Tauron Community echt iets voor jou! Diverse e-commerce ondernemers, Nederlandse en Europese maakbedrijven en leveranciers zijn aangesloten bij de Tauron Community. Onze leden kunnen jou helpen met het creëren van een private label en het produceren van producten op maat. Ook kun je bij hun terecht voor tips en tricks. Wil jij graag in contact komen? Meld je aan bij Tauron en maak kennis met onze leden!