Inhoudsopgave
Hoe ontwikkel je een nieuw product?
Je hebt een uniek productidee dat de hele markt op z’n kop kan zetten. Nu is de volgende stap: het product ontwikkelen. Misschien kan je het product zelf maken, maar meestal is er hulp nodig van één of meerdere specialisten. Een aantal van deze specialisten zijn lid van de Tauron Community. Zij kunnen jou helpen in het productontwikkelingsproces. Maar waar bestaat dat proces eigenlijk uit? Om dit overzichtelijk te krijgen hebben wij een stappenplan voor jou uiteengezet.
1. Product op de markt brengen kost tijd en geld
Een nieuw product op de markt brengen kost niet alleen veel geld, maar ook veel tijd. Je bent al gauw een jaar bezig met het ontwikkelen van een product. Hoelang je precies bezig bent is afhankelijk van de functie en complexiteit van het product. Denk dus eerst goed na of je hier je tijd in wilt steken, voordat je aan dit avontuur begint.
Kosten om een nieuw product te ontwikkelen
Voordat je begint met de ontwikkeling van het product is het goed om inzicht te krijgen in de kosten. Maak daarom aan de hand van alle benodigde stappen een inschatting van de ontwikkelingskosten. Denk hierbij aan:
- Kosten conceptontwikkeling
- Kosten ontwerpbureau
- Productiekosten
- Prototypekosten
- Keurmerken
- Marketing
- Octrooi (patent)
- Private label
Wanneer het lastig wordt om alle kosten zelf op te hoesten, kan je op zoek gaan naar verschillende financieringsmogelijkheden. Denk hierbij aan: (wbso) subsidies, crowdfunding, lening van de bank, microkrediet, etc. Welke financiering voor jou mogelijk is, is afhankelijk van de kosten en het risico dat de geldverstrekker bereidt is te nemen.
2. Bestaat het product idee al?
Je hebt een goed idee, maar is het ook origineel? Het kan namelijk zijn dat het product al bestaat (in Nederland of in het buitenland). Doe hier vooraf dus goed onderzoek naar. Daarnaast is het verstandig om na te gaan of het product beschermd is met een patent. Anders heb je de kans dat je onbewust inbreuk maakt op de rechten van een ander. In dat geval kun je het product niet op de markt brengen.
3. Is er vraag naar het product?
Bij het lanceren van een nieuw product is het belangrijk om te kijken naar de behoefte van de klant. Door dit te onderzoeken kom je erachter of er vraag is naar jouw product. Het kan zijn dat het product te weinig waarde toevoegt voor de klant. De interesse blijft dan uit, waardoor het product niet verkocht wordt. Om dit te voorkomen is het belangrijk jezelf het volgende af te vragen:
- Lost mijn product een probleem op?
- Ervaren meerdere mensen dit probleem?
- Hebben zij geld over voor een product dat dit probleem kan oplossen?
- Wat is de reden dat dit product nog niet bestaat?
4. Hoe groot is de markt voor mijn product?
Zoals eerder aangegeven kan het dus lang duren voordat jouw product op de markt komt. Intussen gaan andere ontwikkelingen in de wereld gewoon door. Houdt de concurrentie en opkomende trends daarom goed in de gaten. Maak daarnaast een inschatting in hoeverre de markt aantrekkelijk is voor jezelf. Denk hierbij aan:
- Grootte van de markt
- Stabiliteit van de markt
- Concurrentie
- Winstmarge
- Toegankelijkheid in de markt
- Bestaande alternatieve producten
- Hoe jouw product zich onderscheidt in de markt
5. Ontwikkel het concept van het product
Tijdens het ontwikkelen van het concept moet je denken vanuit het gebruikersperspectief. Oftewel: zorg voor een mooi design, maar houdt het product gebruiksvriendelijk. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor unieke product eigenschappen. Met name eigenschappen die zich onderscheiden van de concurrentie, zoals:
- Nieuwe functies
- Langere levensduur
- Veiligheid
- Design
- Kwaliteit
- Gebruiksvriendelijkheid
Ook kan de productprijs een groot verschil maken. Een goede prijs-kwaliteit verhouding vergroot de kans in het succesvol verkopen van jouw product.
6. Product design maken
Houdt bij het ontwerpen van jouw product je doelgroep in gedachte. Jouw doelgroep koopt uiteindelijk het product. Bedenk dus goed welk design hun zou aanspreken. Heb je hier hulp bij nodig? Schakel dan een ontwerpbureau in. Zij kunnen jou helpen het idee om te zetten in een product.
7. Eigen product uittesten
Met een prototype kan je het product uittesten op vorm en functionaliteit. Maak eventueel meerdere prototypes, zodat andere mensen het product ook kunnen uitproberen. Vraag daarbij ook om hun mening: zijn er verbeterpunten? Is de prijskwaliteitsverhouding goed? Voldoet het aan jouw verwachtingen? De feedback kan je vervolgens toepassen in de ontwikkeling van het uiteindelijke product.
Investeerders overtuigen
Tegelijkertijd kan een prototype investeerders overtuigen. Zij kunnen op basis van het ontwerp en werking inschatten hoe verkoopbaar het product zal zijn. Het uiterlijk is in deze fase nog niet van belang. Het is echter wel zo: hoe innovatiever het product, hoe overtuigender de prototype moet zijn.
8. Product promoten
Nu je de markt hebt onderzocht, het product hebt getest en verbeterd is het tijd om het product op de markt te brengen. Maar wees niet té enthousiast, because timing is everything! Ter illustratie: je hebt een unieke grasmaaier ontwikkeld en je wilt het op de markt brengen. Wat is dan de perfecte timing om de grasmaaier te promoten? In ieder geval niet in december, want dan heeft men geen grasmaaier nodig. Je zal dan beter kunnen wachten en het product in de lente promoten wanneer men wel grasmaaiers nodig heeft. Dat hoeft niet persé erg te zijn. Zo heb je namelijk alle tijd om een sterk marketingplan te bedenken.
9. Het product idee beschermen
Je kunt kiezen voor een octrooi wanneer je niet wilt dat jouw uitvinding door een ander wordt gemaakt, verkocht of ingevoerd. Een octrooi is een patent dat jouw idee beschermd voor één jaar. Na een jaar wordt het idee openbaar gemaakt. Het voordeel van een goedgekeurd octrooi is dat de waarde van jouw bedrijf stijgt. Daarnaast helpt het investeerders aan te trekken. Een octrooi geeft investeerders namelijk vertrouwen in jouw product. Daarnaast is het voor hun waardevol om te weten dat het voor anderen lastig wordt gemaakt om dezelfde markt te betreden.
Eisen octrooiaanvraag
Om een octrooi aan te kunnen vragen moet het productidee aan bepaalde eisen voldoen. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat jouw uitvinding vóór de datum van octrooiaanvraag nergens ter wereld openbaar is gemaakt, dus ook niet door jezelf. Ten tweede moet jouw uitvinding een vindingrijke oplossing zijn. Tot slot moet jouw uitvinding geproduceerd kunnen worden.
Kosten octrooi
In Nederland kost een octrooi tussen de € 80 en € 120. Daarbij hoort een verplicht onderzoek, waarbij er gekeken wordt naar de stand van de techniek. Dit kost zo’n € 100. Een octrooi aanvragen in andere landen kost € 794.
Inbreuk op jouw octrooi
Het is jouw product, dus jij moet ervoor zorgen dat anderen geen inbreuk maken op jouw octrooi. Je moet dus in staat zijn jouw octrooi te handhaven. Bij inbreuk kan het zijn dat de inbreukmaker niet bewust was van het patent. In dat geval kan je diegene vragen te stoppen en eventuele consequenties aangeven. Je kunt er ook voor kiezen om de zaak te schikken of een rechtszaak te beginnen. Een andere optie is om diegene te vragen of hij / zij een licentie op het octrooi wilt nemen. Zo kan de inbreukmaker tegen een vergoeding gebruik blijven maken van de uitvinding. Dit kan voor jullie beide profijtelijk zijn.
Tauron Community biedt hulp in de productontwikkeling
De leden binnen de Tauron Community kunnen jou helpen een nieuw product te ontwikkelen. Zo kunnen productontwikkelaars, fabrikanten en leveranciers jou helpen met het ontwikkelen en het produceren van het product en kunnen producteigenaren tips geven over het proces. Ook hebben wij e-commerce ondernemers in de community. E-commerce ondernemers zijn gespecialiseerd op het gebied van productverkoop. Zij zouden jouw product eventueel kunnen verkopen. Kortom: Tauron kan jou helpen met de ontwikkeling tot en met de verkoop van jouw product.
Wil je in contact komen met onze leden? Meld je dan aan en wordt lid van onze community. De Tauron Community heet jou van harte welkom!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!